W dniach 04-05.07.2015 r. w Czarnieckiej Górze odbyło się szkolenie pn. "Prawno – finansowe aspekty funkcjonowania nowoczesnej organizacji, samoregulacja branżowego trzeciego sektora". Było to drugie ze spotkań projektu finansowanego ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich pn. "Z wiedzą skutecznie w przyszłość".
Głównymi tematami jakie zostały poruszone podczas spotkania były miedzy innymi:
- aspekty prawne - w tym rodzaje NGO i sposoby ich funkcjonowania oraz ich cechy,
- aspekty organizacyjne, podczas dyskusji prowadzący zaproponował przedstawienie schematu rozwiązywania problemów na którym w głównej mierze uczestnicy się skupili. Uczestnikom zostało przedstawione i objaśnione drzewo rozwiązywania problemów.
Do późnych godzin nocnych trwała nauka myślenia lateralnego z wykorzystaniem gry "Psychiatra".
W drugim dniu spotkania uczestnicy zapoznali się z zagadnieniami z zakresu samoregulacji w NGO tj:
- wyciąganie lekcji z prowadzonych działań,
- jasna identyfikacja popełnionych błędów i formułowanie wniosków w taki sposób, aby uniknąć popełnienia ich w przyszłości,
- cztery fazy kompetencji:
1. Nieświadoma niekompetencja - jednostka w tej fazie nie rozumie lub nie wie jak coś zrobić i nie potrafi ponadto rozpoznać swoich braków. Niektóre osoby mogą nawet na tym etapie podważać przydatność umiejętności. W tej fazie to sama jednostka musi uznać, iż jest w danej dziedzinie niekompetentna i sama uznać wartość nabycia nowych umiejętności. Jest to warunek konieczny przed przejściem do następnego etapu. Czas w jakim jednostka pozostanie na tym etapie zależy tylko od wewnętrznych bodźców motywacyjnych do nauki.
2. Świadoma niekompetencja - na tym etapie jednostka nie umie i nie potrafi czegoś zrobić, jednakże jest świadoma owego braku oraz zdaje sobie sprawę z wartości poznania nowej zdolności, przyswojenia nowej wiedzy. Warto pamiętać, że popełnianie błędów na tym etapie jest integralnym składnikiem procesu nauczania na tym etapie.
3. Świadoma kompetencja - jednostka rozumie pewne procesy oraz potrafi korzystać z nabytych umiejętności. Jednak wykorzystanie umiejętności i wiedzy wymaga koncentracji. W pewnych przypadkach proces może rozłożyć się na kilka etapów, gdy wymaga dużego skupienia w wykorzystaniu konkretnej umiejętności.
4. Nieświadoma kompetencja - na tym etapie jednostka ma już za sobą na tyle długa praktykę w wykorzystywaniu danej umiejętności, że ta staje się wręcz częścią jego osobowości albo odruchem i może z niej łatwo korzystać. W efekcie dana umiejętność może być wykorzystywana jednocześnie z innymi. Jednostka na tym etapie ponadto może sama nauczać innych, korzystając oczywiście z własnych doświadczeń
Wykładowca tak zainteresował uczestników swoimi warsztatami, że nie było końca spotkania, poświecił on swój prywatny czas na przedłużenie warsztatów o około dwie nadprogramowe godziny, aby przedstawić uczestnikom nowoczesną wizję funkcjonowania organizacji pozarządowej,